Wikia

Helm Hamerhand was de negende koning van Rohan. Hij is de naamgever van Helmsdiepte.

Persoonlijkheid Edit

Helm stond bekend als een grimmige man die bijzonder sterk was.

Biografie Edit

Helm werd in 2691 III geboren als een zoon van koning Gram. In 2741 III volgde hij zijn vader op als koning van Rohan. Hij stelde veel vertrouwen in de raad van Freca, maar hij wees een verbintenis tussen hun huizen af. Hierdoor ontstond er een woordenwisseling en buiten Edoras doodde Helm Freca met zijn vuist en verklaarde hij diens verwanten tot zijn vijanden.

In 2758 III werd Rohan aangevallen door drie vloten van Kapers en Rohan stond er alleen voor want Gondor kon hen niet te hulp schieten. Ze werden tegelijkertijd ook uit het oosten aangevallen door de Donkerlanders onder leiding van Wulf, de zoon van Freca. De Rohirrim werden verslagen en hun land werd overrompeld en het volk vluchtte naar de dalen van bergen. Helm trok zich terug in de Hoornburg waar hij vervolgens belegerd werd en kwamen zijn beide zoons in de strijd om.

Kort daarop begon de Lange Winter en lag het land bijna vijf maanden onder sneeuw. Volgens de verhalen trok Helm er regelmatig op uit om rond te waren in het kamp van de vijand om zijn vijanden met zijn handen te doden. Hij was in het bezit van hoorn waarop hij blies alvorens hij erop uittrok. Op een ochtend werd hij dood gevonden Hij werd na zijn dood opgevolgd door Fréalaf, de zoon van zijn zus.

Voorganger:
Gram
Koning van Rohan
2741 III - 2759 III
Opvolger:
Fréaláf